«Я пишаюся своїм ім’ям»
Мета: формувати пізнавальний інтерес; знайомити дітей з їхнім походженням і значенням імені; створити в класі веселу, дружню атмосферу, виховувати доброзичливі стосунки.
Обладнання: картки із зображенням казкових персонажів; аудіапаратура; яскравий плакат з назвою теми заняття; картки з літерами
Хід заняття
Ι. Організаційний момент
Вихователь. Діти сьогоднішнє заняття я розпочну жартівливим віршиком, який написав український дитячий письменник Грицько Бойко
Одне ім’я
- Як тебе звати?
- Так, я мого тата!
- Ну, а тата ж як?
- Так, як і мене: в нас ім’я одне!
ΙΙ. Розкриття теми заняття.
Вихователь. Ось такий кумендний випадок трапився з веселим хлопчиком, який чомусь не повідомив... Що? (Своє ім’я.) Цікаво чому? (Кілька учнів вголос розмірковують)
Мабуть, краще все ж таки дружити зі своїм іменем. Усі імена гарні, адже кожне з них має свою історію, усі вони виникли для того, щоб називати найкращих серед людей.
ΙΙΙ Повідомлення теми й мети.
Вихователь. Отже, ім’я має стати не тільки вашим постійним супутником, але й вірним товаришем, другом. «Я пишаюся своїм ім’ям» — так звучить тема сьогоднішнього заняття. (Слайд 2)
Постараємось ми з вами,
Щоб вдалось воно цікавим,
Пізнавальним, жартівливим
Та веселим і грайливим.
Сьогодні ми спробуємо дізнатися про значення й походження наших імен, а ще на вас чекає багато цікавих ігор та розваг!
Виходить троє учнів, називаючі свої імена. (Слайд 3)
Як маленьке немовля
У світ двері відчиня,
То дарують йому слово,
Слово це – його ім’я.
Підростає немовлятко
Чи дівчатко, чи хлоп’я,
Разом з ним керує слово,
Слово це – його ім’я.
Кожен дружить із цим словом
Протягом всього життя.
Здогадались, що за слово?
Так, звичайно, це - ім’я.
IV. Подання нових знань
Бесіда «Дивовижний світ імен»
Вихователь. (Слайд 4)
Коли народжується дитина, їй дають ім’я. Іноді це фамільне ім’я, яке носять багато поколінь родини, іноді дитині дають ім’я, слідуючи течіям моди, а іноді відповідно до церковного календаря..
Історія людства не знала епохи, в якій у людей не було б імен. У старовинних документах знаходимо імена Рудий, Кривий, Забіяка. Бажаючи мати сильну, розумну, гарну дитину батьки називали її Лев, Вовк, Берег, День, Ніч, Субота. Довгоочікуваного сина називали Жданом, неслухняних – Брикунами, Безсонями, Шумилами.
У давнину вважали, що ім’я людини здатне передбачити певні, особливі якості власника імені, точніше його чесноти. Даючи ім’я своїй дитині, мама й тато мріяли про те, ким вона виросте, якою людиною стане в майбутньому. А батьки завжди бажали добра і щастя своєму дитяті й щиро вірили в те, що обрані ними імена допоможуть маляті в житті.
З часом ми так звикаємо до свого ім’я, що не уявляємо себе з іншим ім’ям. Але бувають випадки, коли людині не подобається власне ім’я, і він офіційно міняє його, а слідом починає змінюватися і його доля. Є сильні і слабкі імена. Будь-яке ім’я в будь-якій релігії та країні має якесь значення. Наприклад, ім’я “Галина” означає “тиша, тиха”, а “Володимир” – “володар світу”. А що ж означають наші імена, давайте послухаємо. (Слайд 5)
Артем – «непошкоджений», Анжела – «вісниця», Анастасія - «рухливість і життєрадісність», Вікторія – «перемога», Богдан - "дарований Богом",
Данило – «Божий суд», Дар’я – «переможниця», Дмитро – «дар Божий»
Жанна – «милість Божа», Ксенія - «чужоземка», «гостя», Костянтин - "стійкий, постійний», Катерина – «чиста», Кіра - «повелителька, пані», Микита - "переможець".
Олеся - "мужня", Олександр - "мужній", Олександра – «захисниця людей».
Ярослав – «затятий, гарячий, сильний».
V. Фізхвилинка
Вихователь пропонує дітям погратись в ігри, зміст яких пов’язаний з іменами.
Гра «Імена в народній пісні»
Діти слухають фрагменти знайомих народних пісень, у текстах яких зустрічаються імена. Завдання школярів — швидко зорієнтуватися і підспівати, а потім назвати ім’я, яке згадувалось у тій чи іншій пісні.
Наприклад:
Грицю, Грицю, до роботи!
— В Гриця порвані чоботи!
Грицю, Грицю, до дівчат —
Аж підківочки бряжчать!
Засвистали козаченьки
В полі серед ночі,
Виплакала Марусенька
Свої ясні очі.
Галя по садочку ходила,
Хусточку біленьку згубила,
Ходить по садочку, блукає,
Хусточку біленьку шукає.
Іванчику-білоданчику,
Поплинь, поплинь
по Дунайчику,
Розчеши русу косу
і гарненькі брівця.
Вербовая дощечка,
Дощечка, дощечка,
По ній ходить Насточка,
Насточка, Насточка.
Гра «Ім’я одне — варіантів багато»
Перед проведенням гри вихователь дає дітям пояснення.
Вихователь. Кожне ім’я, як правило, має кілька варіантів. Візьмемо ім’я Анастасія. Так звучить воно в повній формі. А в спрощеній, скороченій формі це ім’я може звучати як Настя, Ася. У лагідній, так званій зменшувально-пестливій формі воно може звучати як Настечка, Асенька. Так само різні форми мають імена хлопчиків — Роман, Рома, Романко, Ромчик...
Вихователь спонукає дітей назвати якомога більше слів — варіантів власного імені.
Наприклад:
Я — Саша, Сашко, Сашуня, Саньок.
Я — Катерина, Катеринка, Катря, Катруся.
Я — Никита, Никитушка.
Я — Артем, Тьомка, Артемчик
Я — Даша, Дашуня, Даринка, Дашенька
Під час такої гри дітям можна також запропонувати називати не свої імена, а імена свого друга, сусіда по парті.
Вікторина «Назви ім’я казкового персонажа»
Запитання для вікторини (Слайди 6 - 13)
1. Як звали дівчинку, що потрапила в країну чудес? (Аліса.)
2. Яка казкова героїня загубила на балу кришталевий черевичок? (Попелюшка.)
3. Ім’я якого казкового богатиря пов’язане зі звичайною горошинкою? (Котигорошко.)
4. Полюбляла носити пиріжки до бабусі ? (Червона Шапочка)
5. Який казковий герой мандрував на спині гусеняти? (Івасик- Телесик.)
6. У якої казкової дівчинки-ляльки було довге блакитне волосся? (У Мальвіни.)
7. Який мешканець Сонячного міста «прославився» своєю нетямущістю? (Незнайко.)
8.Як звали маленького пухнатого друга крокодила Гени з великими вухами? (Чебурашка.)
Щоразу, коли діти дають правильну відповідь на запитання, вихователь показує їм картку із зображенням відповідного казкового персонажа.
Ви гарно граєте разом, а тепер пограємо в групах. Виходять 2 учнів до магнітної дошки, щоб вішати смалики для своєї команди.
Гра «Розшифруй ім’я»
Потрібно розшифрувати ім’я підставляючи літери на які починається малюнок у таблиці і викласти на дошці. (Слайди 14 -15)
Гра «Утвори ім’я»
Потрібно утворити ім’я, підставляючи цифри по їх зростанню, викласти на парті, а потім вишикуватись в ряд біля дошки. (Слайди 16 -17)
3 4 5 2 1
ТЕМРА
3 4 1 2 5 6
РИДАНА
Гра «Сховалось ім’я»
Дітям потрібно відгадати яке імя сховалось не переставляючі літери місцями:
ДОВІРА, ДОЛЯ, МІРА, БАЛАДА, ЯНТАР, ВОЛЯ, КОЛЕГИ. (Слайди 18 - 21)
Вихователь просить учнів стати в коло.
Рухлива гра «Коровай»
Діти утворюють коло, взявшись за руки. У середину кола виходить іменинник — той учень класу, з днем народження якого співпадає (або найбільш наближений до якого) день проведення виховного заняття.
Учні (водячи хоровод)
Як на Катіни іменини
Та спекли ми коровай.
Ось такої вишини,
(Піднімають зчеплені руки вгору.)
Ось такої нижини,
(Присідають, опускаючи руки вниз.)
Ось такої ширини, -
(Роблять кроки назад, максимально розширюючи коло.)
Ось такої вужини.
(Звужують коло.)
Коровай, коровай!
Кого хочеш, вибирай!
Іменинник (підходячи до обраного гравця і беручи його за руку)
Я люблю, звичайно, всіх,
Та Дениска більш за всіх!
Іменинник і той учень, якого він назвав, міняються місцями. Гра повторюється кілька разів.
Вихователь. Відомі всім імена мають і казкові герої. Зараз ми проведемо гру-вікторину, щоб дізнатися, хто пам’ятає їхні імена найкраще.\
VІ. Підсумки заняття
Вихователь. За хвилину наше заняття закінчиться. Завершуючи його, я хочу побажати всім школярам нашої групи носити свої добрі імена з гордістю, пишатися ними. Тоді ваші імена неодмінно допоможуть вам вирости сильними, хоробрими, розумними — такими, якими ви самі прагнете. А хто хоче більш детально дізнатися про значення свого імені можете прочитати в цих книжках, які можна взяти в бібліотеці.
Завантажити:
/prezentcija_japishajusja_svojim_jim.ppt