Як би я вчинив …
Мета: учити дітей сприймати життєві ситуації, аналізувати і знаходити шляхи виходу з них; розвивати загальнолюдські чесноти; виховувати доброту, повагу до людей старшого покоління, уміння
шанувати близьких людей (матір, батька, бабусю, дідуся); виховувати морально-етичні норми життя.
Обладнання.
Оповідання В. Сухомлинського «Підлога буде чиста…А душа?», портрет В.Сухомлинського,музичний запис, ребус, фрагмент з кіножурналу «Ералаш» - «Ще раз про тимурівську роботу» ( випуск 15 – 1978р. )
Хід заняття
І. Оргмомент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Створення психологічного настрою.( фон – мелодія)
- Доторкніться один до одного долоньками та подаруйте почуття радості, задоволення від спілкування один з одним.
2. Ребус
Дорогі, діти, хто зможе прочитати чарівне слово?
7Я ( сім’я )
3. Проблемне питання
- Що для вас є ваша сім’я ?
4. Скласти асоціативний кущ « Сім’я »
- Які асоціації виникли у вас з цим словом ?
Згадайте урок де ми з вами складали родовідне дерево своєї сім’ї і хто був головою родини.
Є багато родинних свят, але ще є свята міжнародні, державні, народні. Кожного року першого жовтня ми відзначаємо Міжнародний день людей похилого віку. Люди старшого покоління – досвідчені, мудрі, добрі. Сьогодні вони для вас, просто дідусі й бабусі. Але сядьте біля них, поговоріть з ними, і вам відкриються сторінки їхнього життя. А це – історія кожної сім’ї, історія нашого народу.
- Так хто ж такі люди похилого віку?
(Люди старшого покоління – досвідчені, мудрі, добрі.)
Ми з великим теплом згадуємо завжди про бабусь та дідусів. Можливо ви знаєте вірші про родину, сім’ю.
ДО БАБУСІ
Працьовита та весела,
Завжди гарний настрій має,
І її порада мудра
Нам усім допомагає.
Це бабусечка моя,
Привітаю її я:
Побажаю щастя й долі,
Щоб всього було доволі,
Щоб життю вона раділа
І ніколи не хворіла!
НАЙКРАЩІЙ ДІДУСЬ
У мене найкращій дід –
Він очолює весь рід!
Ми йому бажаєм жити
Серед рідних не тужити!
Щоб збулось усе, як треба –
Ти рости, дідусь, до неба!
С. Гордієнко
ІІІ. Основна частина
Недавно їдучі до школи в маршрутці ,я спостерігала за такою ситуацією. На зупинці заходять до автобусу бабуся та онук. Хлопчина побачив вільне місце. Він швиденько сів , а бабуся стала поряд. І так вони їхали.
- Чи зрозуміла вам ситуація про яку я розповіла?
- Як ви оцінюєте дії хлопчини?
- Як би ви вчинили?
Чи спостерігали ви подібні ситуації ?
- Розбір ситуацій
Ситуація 1
Марійка прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що бабуся просила вимити підлогу . Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу . Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І… загрались. Марійка повернулась смерком, коли бабуся вимила підлогу сама.
- Чи буде у бабусі довіра до онуки?
- Як би ти вчинив?
Рольова гра
Ситуація 2
У дідуся нежить. Він ліг відпочити. А в цей час до Ігоря додому прийшов товариш Миколка.
Миколка. Вмикай телевізор, наші грають!
Ігор. Не можу дідусь відпочиває.
Миколка. Облиш , дідусь твій спить, а ми пропустимо ж перший період!
Ігор. Вибач, Миколко, але не можу. Вибач!
Миколка. Бач, який ти, а ще другом називаєшся.
Ігор. Давай краще помалюємо, а дідусь в цей час відпочине
Учитель. Чи правильно вчинив Ігор?
А що б ви зробили на його місці? (Роздуми учнів)
Ситуація 3
Виходячи з під’їзду дівчинка зустріла стареньку сусідку. Бабця не діждавшись привітання від дівчинки привіталася перша.
- Хто вітається першим, якщо зустрілися молодий і старий?
- Як би ви вчинили?
Ситуація 4
Уявіть ситуацію. Бабуся прийшла в гості до онуки. Принесла їй апельсин. Дівчинка розцілувала бабусю за гостинець. Сіла і з’їла апельсин сама. Після цього вона ще раз подякувала бабусі за смачний апельсин. І пішла гратися іграшками.
- Чи правильно вчинила дівчинка на вашу думку?
- Чи можна назвати дівчинку вихованою?
- Хто вчинив інакше?
Фізкультхвилинка ( релаксація) звучить спокійна мелодія
2. б) Гра "Як би я вчинив ..."
Умова гри . Якщо хтось з вас вчинить те, що я називаю, то він плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робитиме.
- Якщо стоїть брудний посуд вдома , я допоможу його помити.
- Якщо вдома коли хтось буде відпочиває, я буду галасувати.
- Якщо мені дідусь запропонує посадити деревце, я з великим задоволенням йому допоможу.
- Якщо в транспорті я побачу стареньку людину, я обов’язково поступлюся місцем.
- Якщо мене попрохають про допомогу, я відмовлюсь, тому що в мене багато особистих справ.
- Я завжди буду любити своїх батьків та рідних.
Бачу, що ви готові робити добрі вчинки.
3. Перегляд дитячого кіножурналу «Ералаш»
«Ще раз про тимурівську роботу» ( випуск 15 – 1978р. )
- Як ви оцінюєте дії дітей?
- Як би ви вчинили?
4. Читання та обговорення оповідання В.Сухомлинського «Підлога буде чиста…А душа?»
Першокласниця Марійка, прийшовши додому, побачила: підлога в кімнатах чиста, аж блищить.
– Як у нашому класі після уроків, – сказала мамі Марійка.
– Як це – після уроків? – здивувалась мати. – А під час уроків?
– Ми витираємо підлогу після уроків. Бо приходить комісія й ставить оцінку за чистоту. Навіщо ж витирати підлогу до уроків?
– Мудрі у вас порядки, – усміхнулась мати.
Тільки вони закінчили розмову, як хтось постукав.
Мама відчинила двері.
До хати ввійшла сусідка – стара-престара бабуся Христина.
Бабусі вісімдесят дев’ять років. У неї сім синів, три дочки, багато внуків і правнуків.
Мама низько вклонилась бабусі Христині, взяла її під руку й повела до вітальні.
Жахнулась Марійка: надворі дощ, взуття у бабусі брудне, – там, де пройшла бабуся, розпливлись калюжі.
Довго сиділа біля столу бабуся Христина. Мама частувала її чаєм.
Коли бабуся пішла додому, Марійка сказала:
– А ми б до класу з такими брудними черевиками не впустили… Підлога ж мусить бути чиста…
– Підлога буде чиста, доню… А душа? – тихо сказала мама.
Розв’язок ситуацій за групами.
- Бачити, як багато гарних справ ви можете зробити іншим людям. І гарно стає на душі від таких дій .
ІІІ. Підсумок
Підведемо підсумок нашої зустрічі.
- По відношенню до людей похилого віку якими ми повинні бути?
( Шанобливими, стриманими, чуйними, спостережливими, ввічливими, турботливими, відповідальними, людяними, ніжними і т.ін. )
Ми з вами прийшли до висновку , що необхідно виховувати доброту, повагу до людей старшого покоління, уміти шанувати близьких людей (матір, батька, бабусю, дідуся).
Я вірю і сподіваюсь, що ви залишите своє гарне ім’я на землі в своїх добрих справах .