ОРГАНІЗАЦІЯ І ПРОВЕДЕННЯ САМОПІДГОТОВКИ
Прямим продовженням навчальної діяльності учнів на уроці є підготовка (час, відведений на виконання домашніх завдань).
Організація педагогічної праці вихователя у процесі самопідготовки спрямована на:
- закріплення та вдосконалення загальнонавчальних та спеціальних умінь і навичок учнів, набутих на уроці;
- формування навичок самостійної праці;
- здійснення диференційованого підходу і надання індивідуальної допомоги;
- формування умінь і навичок правильно розподіляти час на виконання домашніх завдань; встановлювати послідовність виконання завдань, самоконтролю та відслідковування динаміки творчого потенціалу;
- створення належних санітарно-гігієнічних умов;
- використання унаочнення, дидактичних, сюжетно-рольових ігор тощо.
Особливої уваги потребує організація самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів на самопідготовці. Посилаючись на вітчизняних психологів і актів, виділяють чотири різновиди самостійної діяльності учнів:
постановку мети і планування своєї діяльності учень здійснює за допомогою вихователя; за допомогою вихователя здійснюється лише постановка мети, а планування своєї діяльності виконується учнем самостійно; постановка мети і планування своєї діяльності здійснюється учнем самостійно у межах поставленого вихователем завдання;
робота здійснюється за власною ініціативою без допомоги вихователя.
Організація педагогічної діяльності вихователя та навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі самопідготовки передбачає:
наявність щоденного плану роботи, учнівських зошитів, підручників, довідкової літератури, навчального приладдя, комплектів роздаткового дидактичного матеріалу, інструктивних карток тощо;
обладнання та оснащення робочих місць вихователя й учнів, його відповідність вимогам ергономіки;
відповідність змісту педагогічної діяльності вихователя поставленим цілям та завданням самопідготовки; « раціональну постановку вихователем цілей та завдань діяльності, сприйняття й осмислення їх учнями; спрямування роботи на досягнення мети;
озброєння учнів раціональними способами навчально-пізнавальної діяльності; здійснення індивідуального та диференційованого підходу;
організацію діяльності учнів, помічників вихователя (лаборанта, консультанта, демонстратора);
* раціональність витрат часу на організацію праці вихователя й учнів (своєчасний початок самопідготовки, оптимальність витрат часу на взаємне привітання, огляд санітарного стану групи та зовнішнього вигляду учнів;
* процес "входження" у навчальну працю; чітке дозування та корекція часу - виконання домашніх завдань з різних предметів);
організація перевірки домашнього завдання (вибір та реалізація вихователем раціональних форм, методів і засобів перевірки стану виконання учнями домашніх завдань; індивідуальний та диференційований підходи до перевірки домашнього завдання; формування в учнів умінь і навичок здійснення самоконтролю, взаємоконтролю);
своєчасність завершення самопідготовки, забезпечення організованого відпочинку на перервах, провітрювання приміщення;
реалізацію фізіолого-гігієнічних передумов організації навчально-виховного процесу на самопідготовці (забезпечення оптимального рівня працездатності учнів на основі знання і урахування їх вікових психофізіолопчнихосо6ливостей); попередження втомлюваності учнів засобами зміни видів навчально-пізнавальної діяльності (фізкультхвилинки, музичні паузи);
дотримання принципу гуманізму (створення ситуації успіхі прояв співчуття до хворих, невпевнених у собі дітей; позитивні емоції, радість, співпраця, взаєморозуміння тощо).
Самопідготовку доцільно поділити на такі основні частини:
I. Підготовча робота, яка передбачає створення умов для роботи (обладнання навчального кабінету, підготовка учнів до самостійної роботи).
IІ. Організація самостійної роботи
1. Вступна частина:
а) чіткий інструктаж про самостійну роботу;
б) визначення порядку виконання завдань;
в) нормування часу на виконання кожного завдання.
2. Готовність учителя:
а) психологічна готовність;
б) знання програмового матеріалу.
3. Самостійна робота учнів:
а) раціональне використання часу;
б) культура розумової праці;
в) дисципліна;
г) поєднання фронтальної, групової, індивідуальної роботи.
III. Підведення підсумків:
- Якість виконання завдань.
- Самоконтроль, взаємоконтроль.
- Самооцінка, взаємооцінка.
Самопідготовку учнів слід розпочинати з 16 години. Тривалість самопідготовки залежить від віку дитини. Визначаючи доцільність, характер, зміст і обсяг домашніх завдань, слід враховувати індивідуальні особливості учнів та педагогічні вимоги. У першому кг-асі домашні завдання не задаються. Обсяг домашніх завдань має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували у 2-му класі 45 хв., у 3-му класі - 1 год. 10хв., у 4-му класі — 1 год. 30хв. У 2—4 класах домашні завдання не рекомендується задавати на вихідні і святкові дні.
Найкраще поєднувати різні види діяльності дітей у групах продовженого дня таким чином: рухова активність на повітрі до початку самопідготовки прогулянки, рухливі та спортивні ігри, суспільно-корисна Праця на пришкільній ділянці тощо), а після завершення самопідготовки — участь у заходах емоційно-ровиткового характеру (робота в гуртках, ігри, підготовка і проведення концертів самодіяльності, вікторини тощо).
ОСНОВНІ МЕТОДИЧНІ ВИМОГИ
ДО ОРГАНІЗАЦІЇ І ПРОВЕДЕННЯ САМОПІДГОТОВКИ
1. Підготовку розпочинайте в провітреному і чисто прибраному класі. Потурбуйтеся, щоб учні підготували підручники, зошити, канцприладдя.
2 .Підготуйте класну дошку, визначте послідовність виконання домашніх завдань.
3. Підведіть підсумки роботи учнів на уроках.
4. До початку самопідготовки напишіть план її проведення, в якому вкажіть з кожного предмета тему і мету.
.
Дидактична мета орієнтовно може бути такою:
- закріпити знання з теми;
- повторити матеріал тощо.
Корекційна мета орієнтовно може бути такою:
- розвиток мови, виправлення мовних недоліків;
- розвиток просторової орієнтації;
- ксюрдинація рухів;
- компенсація недоліків сприймання навколишнього середовища;
- збагачення чуттєвого досвіду через зорове сприймання;
- формування навичок вимірювальних дій —розвиток понять про форму, розмір, вагу предметів;
- розвиток спостережливості;
- розвиток мислення, пам'яті, уваги тощо.
5. Хід заняття:
- Уточніть обсяг домашніх завдань, їх розуміння учнями. Якщо більшість учнів відчувають труднощі в самостійній роботі, порекомендуйте, що слід повторити, щоб виконати завдання. Коли труднощі виникають в окремих учнів, надайте їм індивідуальну допомогу.
- Організуйте самостійну роботу учнів над виконанням домашніх завдань.
- Дотримуйтеся основного дидактичного правила при виконанні письмових завдань: спочатку створюється теоретичний матеріал, а потім виконуються відповідні вправи.
- Дотримуйтеся вимог охоронно-педагогічного режиму.
- Стежте за освітленням робочих місць.
- Використовуйте різні засоби корекції.
- Проводьте фізкультхвилинки.
- Створюйте оптимальні умови зорового навантаження.
- Проводьте індивідуальну роботу з учнями, виявляйте прогалини в їх знаннях разом з учителем ліквідуйте їх.
6.Дотримуйтеся часу, визначеного на виконання домашніх завдань.
7.Вчіть учнів працювати так, як радять пам'ятки «Вчись — вчитися».
8.В початкових класах організовуйте колективні форми роботи:
дидактичні ігри; хорові читання тощо.
9.Використовуйте рекомендоване вчителем унаочнення, додаткову літературу, вчіть учнів користуватися ними
10. Організуйте контроль за якістю виконання домашніх завдань учнями як усних, так і письмових, використовуючи різні форми контролю:
- самоконтроль;
- взаємоконтроль;
- фронтальний контроль; .
- вибірковий контроль;
- індивідуальний контроль.
11. Підтримуйте робочу обстановку під час всієї самопідготовки
12. Організуйте роботу з учнями, які раніше виконали домашнє завданні.
13. Раціонально використовуйте час, вчіть цього своїх вихованців.
14.Підведіть підсумки самопідготовки:
- аналіз роботи учнів;
- демонстрація кращих зошитів, робіт.
15.Прослідкуйте щоб учні прибрали свої робочі місця.